Vi tar samfunnsansvar!

Det er altfor mange elever som blir sendt til førerprøve med for dårlig grunnlag. I dag er det 28% som stryker på praktisk prøve. Det vil si at nesten 1/3 av de som prøver å kjøre opp tilfredstiller ikke engang minstekravet til førerkort. Det vil da også bety at mange er nær minste grense for å ferdes i trafikken. Det er et trafikksikkerhetsproblem. Som en seriøs aktør i markedet tar vi ansvar og har både forbikjøring og kjøretentamen som obligatorisk ved vår trafikkskole. Vi har i Norge en 0 visjon, ingen drepte og skadde i trafikken. Vi vil også ha deg med på å nå visjonen!

Trafikkskolene er i "nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg 2018 - 2021" ilagt et spesielt ansvar for å tilrettelegge for samarbeid mellom opplæring i trafikkskole og privat øvelseskjøring. (se side 60). Målet er at trafikanten på eks. klasse B er i konstant opplæring hjem - skole fra trafikanten er 16 til 18 år. Trygg trafikk skriver på sine hjemmesider:

"Det er en klar sammenheng mellom liten erfaring og ulykker i trafikken. Derfor er det viktig at du øvelseskjører så mye som mulig under føreropplæringen. Trygg Trafikk og Statens vegvesen anbefaler minst 100 timer. Før du går opp til praktisk førerprøve, bør du ha tilbakelagt flere tusen kilometer på veiene."

(https://www.tryggtrafikk.no/forerkort/veien-til-forerkortet/)

Opplæring over en periode er ikke det samme som å ha en kjøretime nå og en time da. Nei da må vi lage en plan for opplæringen slik at den blir effektiv og målrettet slik at trafikanten blir moden og reflektert.

Tips for god opplæring:

• Ta kontakt med trafikkskolen, og sett opp en plan.
  • Trafikanten leser nødvendig teori. Husk at trafikkteorien er bruksanvisningen for all kjøring!
  • Delta på ledsager kurs.
  • Se teorifilm sammen.
  • La trafikkskolen ta opplæringen i trinn 2. Repeter hjemme.
  • Sammarbeid om opplæring trinn 3 og 4. Øv på det som trafikklæreren anbefaler.
  • Kjør mye hjemme. Nyt denne tiden sammen med deres barn! Det kan være lenge til dere får tilbringe så mye tid sammen.
  • Forvent kommunikasjon med trafikkskolen.