Førerkort for tilhenger

Et vogntog som dette krever oppdatert førerkort.

Førerkort for tilhenger

Visste du at du må ha utvidet førerkort for å kjøre personbil og henger med samlet vekt over 3500 kilo? Hvert år stopper utrykningspolitiet mange trafikanter uten gyldig førerkort for å kjøre tilhengeren de har. I de fleste tilfeller skyldes det uvitenhet, forteller politioverbetjent Kjetil Midtkandal i utrykningspolitiet (UP).

– Mange har bare vanlig klasse B og vet ikke at de trenger utvidet førerkort for å kjøre den tilhengeren de har. Blir de stoppet uten gyldig førerkort, får de ikke kjøre videre, og de får 5000 kroner i forelegg for første gangs forseelse. Det kan helt klart få uheldige konsekvenser for ferien, sier han. (Aftenposten 17 juni 2019, Jørn-Arne Tomsgard)

Er du usikker på om du kan trekke din tilhenger så kan du sjekke det på tilhengerkalkulatoren ved å trykk her.

Meld deg på kurs i dag og sikre at du har førerkort når sesongen begynner! Du melder deg på ved å trykke her.